סיגל סמוכה

קשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך

קשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך אצל ילדים ומתבגרים טומן בחובו קושי להורים וכמובן לילד עצמו.
החברה מצויה לצידנו כמעט בכל מסגרת אליה אנו משתייכים, טיפול יעיל יעזור למתבגר ו/או לילד לצאת מהמעגל ומהדימוי החברתי בו הוא שרוי, החלק המשמעותי בתוך תהליך הטיפול הינה ההבנה מדוע המתבגר נקלע למצב זה, האם הקושי טמון בקבוצה אליה משתייך או במיומנות בסיסית שטרם רכש אותה כראוי.

קשיים בדימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון הינם תוצאה של מצבים ברורים אותם חווה האדם.

ברוב המקרים מדובר בקושי מסוים של האדם להסתמך על עצמו וליצור גיבוש וארגון פנימי מול החוויה.

הסיבות לכך יכולות להיות רבות, החל מסיבות פיזיות ועד סיבות מנטליות כמו דחייה חברתית בעבר, קושי עם מראה חיצוני, השוואה עם אחרים וכדומה.

יש מספר סימנים המעידים על חוסר ביטחון: קושי בקבלת החלטות ושיקול דעת יעיל, תחושת חוסר ערך ונחיתות מסוימת.

לפעמים, נוכל לראות מתח אישי וחוסר שקט, משמעות רבה ביותר לתגובות של אנשים, כישלון תופס חלק נכבד מתפיסת ה"אני" קושי לקבל הישגים והצלחות והימנעות ממצבים העלולים להסתיים בכישלון.

הדימוי הוא חלק משמעותי מתפיסת ה"אני", חוסר אמון ב"אני" והתעסקות יתר לתגובות האחר יש מחיר גבוה ברמה היומיומית, מאחר וקיים שימוש לא יעל בכוחות הפנימיים הקיימים ופגיעה משמעותית במימושם.

בתהליך טיפול מתבהרות הנקודות הקריטיות והבנתם, מייצרת מגוון התמודדויות המביאות לשיפור משמעותי בחוויה ה

בעיות התנהגות ומשמעת אצל ילדים

בעיות התנהגות ומשמעת אצל ילדים עשויה להתפתח בגלל קושי רגשי, קושי פיזיולוגי, קושי חברתי, קושי לימודי, או בשילוב של כמה גורמים ביחד.
קיימת חשיבות רבה בזיהוי הגורמים המביאים לכך ולטיפול יעל ומהיר על מנת למנוע את חויות התסכול התוצאתי של בעיות המשמעת.

בתהליך הטיפול יש להבין מה מקור הבעיה לעיתים, אותה התנהגות מגיעה בגלל מניעים שונים לגמרי.

פיתוח ותיקון היכולת של הילד והמתבגר לקבל סמכות, גבולות וחוקים יסייע לו לחוות הווית חיים חיובית, וקלילה וכמו כן, יפנה את המקום ללמידה משמעותית ומאתגרת יותר בכל תחומי החיים.

הדרכה וייעוץ להורים

הילד לא מקשיב לי", "הילד לא רוצה ללמוד", "לא משתף פעולה", "לא מספר לנו מה קורה בבית הספר ועם החברים, אך אנחנו מרגישים שקורה משהו", "מתווכחים הרבה בבית". תפקיד ההורות מאתגר אותנו בבסיסו, לעיתים אנו מרגישים עייפות משמעותית מול הוויכוחים והדאגה שלנו לגבי מצב היחסים שלנו עם הילדים. מצבי חיים בבית עם הילדים מציבים אותנו בתחושת בלבול, לחץ, מתח וחוסר אונים. הדרכת הורים מסייעת במציאת הדרך המדוייקת יותר להמשך, במטרה להביא לתקשורת יעילה וקלילה בין ההורים לילדים וכמובן לפתח את הדוגמא הראויה לניהול תקשורת בין אישית עבור הילדים בממשקי החיים שלהם.

לחץ ומשברי חיים

מצבי לחץ ומשבר הם חלק מחיינו, מעצם היותנו בני אנוש.

האופן והגישה של ההתמודדות שלנו עם המצב קריטית לחוויה בה נחווה המשבר.

לחץ זה מצב שהאדם מרגיש הוא מסוגל להתמודד איתו ויכול לראות בו קפיצה להתפתחות כלשהי.

כאשר הלחץ מנטרל את יכולת העשייה מציף בחרדה, בחוסר אונים והאדם מרגיש חוסר מסוגלות לעמוד מול הדבר עשויות להופיע תגובות משבר.

אירועים רבים בחיים יכולים להתפתח למשבר, באירועים כמו פרידות טראומטיות, התמודדות עם מעבר, גירושין, מוות במשפחה וכדו'.

אדם במשבר לעתים חש התמודדות עם תחושות לא מוכרות, הוא חש לבד וללא מקורות תמיכה ואינו יודע כיצד עליו לנהוג עקב תחושת חוסר האונים.

המשבר משפיע על רוב תחומי החיים גם אם הוא מופיע רק בתחום חיים אחד כמו עבודה, פרידה, גירושין או התמודדות עם מוות.

האדם במשבר חש קושי להתמודד עם מטלות החיים היומיומיות.

יכולת ההתמודדות עם מצבי משבר תלויה בגישה וביכולת שלנו לייצר לעצמנו מערכות תמיכה.

הטיפול באווירה בטוחה מאפשר להרחיב את אופציות ההתמודדות מול החוויה ומאפשרת התנסות ותפיסה חדשה עם מצבים שנחוו כמשתקים ומאיימים.

מומלץ שההתערבות במצבי משבר תהיה מידית ואקטיבית אשר תביא להתחזקות היחיד ותאפשר לו לחזור לתחושת מסוגלות ושליטה על חייו.

טיפול בהפרעות חרדה במבוגרים

תחושת מתח, לחץ אי שקט ודאגנות רבה מלוות אותנו בשעת חרדה. תחושת החרדה עשוייה להתבטא בממצאים גופניים כגון: קושי בליעה, קושי בנשימה, קושי להרדם, כאבים בחזה, דופק מהיר, כאבי בטן, כאבי ראש, הזעות מרובות וכדומה. תחושת החרדה עשוייה להתבטא גם בממצאים פסיכולוגים כמו חוסר בטחון, מתח, אי שקט מתמשך, מחשבות פחד ודאגה תחושת תלותיות עצומה באוביקט חיצוני וכדומה. טיפול יעיל בחרדה יביא לצמצום משמעותי בתחושות אלו ונוכל לצפות בחזרה לתפקוד יומיומי רגוע ושלו.

טיפול בדימוי ובטחון עצמי נמוך במבוגרים

חוסר בטחון וחוסר ערך עצמי עשוייה להתבטא ברגישות רבה לסביבה, חשיבות רבה ל"מה אומרים או חושבים עליי" חוסר אמון באני הפנימי ושימו דל במשאבים ובכוחות הפנימיים של העצמי. לרוב, בעיות בדימוי ובבטחון עצמי עשויות לנבוע עקב חוויות של העדר הצלחה קודמות עם דמויות משמעותיות ו/או מסגרות אליהן השתייכנו. בטיפול נוצר קשר טיפולי משמעותי המביא לחוויה מתקנת של חוויות העבר ושינוי החשיבה לגבי תפיסת העצמי.

טיפול זוגי

במהלך החיים הזוגיות מתמודדת עם שינויים ומעברים.
קיימות תגובות רבות ומגוונות למצבי השינוי בחיי הזוגיות.

במערכת נישואין רבת שנים עשויות להיות תנודות בתחושות של בני הזוג לגבי המערכת.

תנודות אלו, עשויות להביא למשבר המטלטל את בני הזוג ומשנה את שגרת החיים בתוך הזוגיות.

אותן חוויות לעיתים מעלות מחשבות לגבי המשך חיי הזוגיות ורצון של אחד או שני בני הזוג לפנות למהלך של פרידה וגירושין.

התנודות יכולות לנבוע ממצב חיצוני ומציאותי כתוצאה משינוי בהרכב המשפחה, במצב התעסוקתי , במצב הכלכלי וכד'.

לעיתים, התנודות בתוך המערכת עשויות להופיע כתוצאה מהזוגיות עצמה כמו רומן של אחד מבני הזוג, תחושת שעמום וחוסר סיפוק בתוך הזוגיות, אהבה שנגמרה, וקצב חיים מסויים שאינו עולה בקנה אחד עם הציפייה.

במצבי משבר בזוגיות יעלו תחושות שמעולם לא היו לפני כן במערכת.

התנודות במערכת הזוגיות יכולות להשתקף באופן דומה אצל שני בני הזוג כתוצאה מהמשבר ולעיתים רק אחד מבני הזוג עשוי להרגיש מאוד בודד, עצוב, לא רגוע, דואג וכד'.

בטיפול זוגי באווירה בטוחה ורגועה, המשבר ייבחן כך שיהיה בהיר יותר לבני הזוג, ניתן יהיה לראות בברור את המניעים שהביאו למצב זה ואת התוצאות על חיי הזוגיות.

תוך כדי התהליך בני הזוג יכולו להבחין כיצד המשבר משקף חולשות או דפוסים שמזיקים לקשר שלהם ולפעול ביחד על מנת לסלקם ולחזור לחיי זוגיות שמשלימים ומחזקים זה את זה.

תהליך עיבוד נכון של מצבי השינוי יביא לאיזון וארגון מחודש בחיי הזוג ולחזרה הדרגתית לתחושת החיוניות, השמחה ולתפקוד נורמטיבי עד כמה שניתן.

קשיים בתקשורת בין אישית

אנשים סובלים מאי יכולת לייצר תקשורת בין אישית יעילה. תחושת בדידות ותחושה שהם אינם רצויים היא משנית למצב זה. תקשורת בין אישית לא יעילה עשויה להרחיב את הפערים בין האדם לקבוצה ולגרום לדימוי עצמי וחברתי נמוך ותחושת תסכול ודחייה חוזרות ונשנות. טיפול, ייעוץ וליווי במקרים אלו יהיה פלטפורמה ראשונית ליצירת קשר יעיל, נינוח ובטוח, אשר עם הזמן יועתק למרחבים חברתיים פוטנציאליים נוספים.

פיתוח מוטיבציה פנימית ללמידה

סיוע ייעוץ ליווי וטיפול במקרה של ירידה ברצון של הילד ללמוד. מצב של מוטיווציה פנימית הוא מצב רגשי חיובי מאוד המלוואה בתחושה של עניין או הנאה ולעיתים בחוויות זרימה, שלמות עצמית, מיקוד במטרה ולעיתים אף מימוש עצמי. מצבי מוטיווציה פנימית מביאים את האדם למצוא מה באמת מעניין אותו, זהו אמצעי לבניית זהות מגובשת תחושת אוטונומיה ועשייה מתוך בחירה פנימית. המוטיווציה הפנימית היא תוצא של שרשרת סיבתית הכוללת גורמים תוך ובין אישיים. מטרת הטיפול לחדד את הצורך בקשר שייכות ובטחון ולפתח תחושת יכולת ומסוגלות. בתהליך הטיפול המתבגר חש הנעה והנאה משמעותית לעשייה בתחום הלימודים ובכלל, מה שמביא אותו לחויות הצלחה מרחיקות לכת.